παράπονα των Ελλήνων

Από την έναρξη της σχολικής χρονιάς τα προβλήματα που υπήρξαν στην διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στην Αλβανία δεν επιλύθηκαν, ούτε στα αλβανικά σχολεία, αλλ’ ούτε και -το χειρότερο- στα ιδιωτικά χρηματοδοτούμενα από το ελληνικό δημόσιο, ή ιδιωτικούς φορείς. Στα αλβανικά δημοτικά, η πρώτη τάξη των ελληνικών γινόταν το απόγευμα, και οδήγησε πολλούς γονείς να γράψουν τα παιδιά τους στις αλβανικές τάξεις. Ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση των ιδιωτικών ελληνικών σχολείων, τα οποία είναι εξαρτημένα από το ελληνικό κράτος. Το Ελληνικό Σχολείο στη Χιμάρα δεν είχε στελεχωθεί με των απαιτούμενο αριθμό εκπαιδευτικών. Ο διευθυντής του
σχολείου ισχυρίστηκε πως οι εκπαιδευτικοί είναι απλήρωτοι και παρότρυνε τους γονείς να κάνουν κατάληψη ώστε να πιέσουν για λύση από την Ελληνική Πολιτεία. Οι γονείς από την πλευρά τους διαμαρτύρονταν για το χαμηλό επίπεδο διδασκαλίας και σκέφτονταν ή να αποσύρουν τα παιδιά από το σχολείο ή να κάνουν έρανο ώστε να βρεθούν χρήματα για να πληρωθούν οι εκπαιδευτικοί. Ιδού, μια καταγγελία γονέα: «Στο ελληνικό σχολείο τα ελληνικά γίνονται από δασκάλα (με part-time σπουδές στον Αυλώνα) που δεν γνωρίζει την ελληνική γλώσσα, γυναίκα του κολλητού του διευθυντή. Οι Έλληνες δάσκαλοι είναι 3, και οι ντόπιοι 4 (συμπεριλαμβανομένου του διευθυντή). » Ο διευθυντής καλύπτει τα μαθήματα της βιολογίας, φυσική, κοινωνική αγωγή και μαθηματικά (που έχει σπουδάσει προ 25ετίας). Το σχολείο έχει αυτή τη χρονιά 110 παιδιά, που εκπαιδεύονται ούτε με το μειονοτικό σύστημα, ούτε με το αλβανικό, αλλά με αυτό που επιλέγει ο διευθυντής τους κατά τη βούλησή του». Υπάρχουν όμως και Έλληνες δάσκαλοι, που θέλουν να προσφέρουν, αλλά συναντούν εμπόδια, τέτοια που δεν είναι δύσκολο να υπερπηδηθούν, αλλά δεν βρίσκονται δυστυχώς οι κατάλληλοι στις αρμόδιες θέσεις να το αποτολμήσουν. Τέτοια περίπτωση είναι ενός Έλληνα δασκάλου από την Κορυτσά, ο οποίος σε μακροσκελή ανοικτή επιστολή του εκφράζει τα παράπονα των Ελλήνων. Μεταφέρομαι χαρακτηριστικά αποσπάσματα: «Δύο πικρά ποτήρια μάς κέρασε η πατρίδα εμάς τους Έλληνες της Β. Ηπείρου τις προηγούμενες δύο εβδομάδες. Όπως μάθαμε από τα αλβανικά ΜΜΕ, που πανηγυρικά μετέδωσαν την είδηση, το ΑΠΘ και έπειτα ο Δήμος Σταυρούπολης ξεκίνησαν την διδασκαλία της αλβανικής γλώσσας. Μάλιστα, το ποτήρι αυτό έγινε πιο πικρό από τις δηλώσεις του Αλβανού Πρόξενου στην Θεσσαλονίκη, πως διαπραγματεύεται με το Υπουργείο Παιδείας να διδαχθούν τα αλβανικά σε όλα τα δημοτικά και γυμνάσια της Ελλάδας. Τα ερωτήματα πολλά (…) » Η Αλβανική γλώσσα επιβλήθηκε με διάφορα βίαια μέσα, στους Έλληνες κατοίκους της Αλβανίας, ιδιαίτερα στην Κορυτσάς, όπου και με το χρόνο πολλοί και διάφοροι λόγοι οδήγησαν σχεδόν στην εξαφάνιση της ελληνική γλώσσας. Το Αλβανικό κράτος και τα ΜΜΕ κάνουν ότι είναι δυνατόν για να εξαφανίσουν το κάθε τι ελληνικό και ειδικά την γλώσσα, και μαζί με άλλους μηχανισμούς από την Ανατολή, κάνουν τα πάντα για να κλείσουν ή να παρεμποδίσουν τα Ελληνικά Σχολεία στην Αλβανία και ιδιαίτερα στην Κορυτσά». Ο δάσκαλος, στη συνέχεια, ρωτάει: «Δεν σκεφτήκατε πως επί δύο χρόνια το Ελληνικό Σχολείο Κορυτσάς δεν είχε χρήματα για τους εκπαιδευτικούς. Ότι τα τελευταία χρόνια οι Έλληνες της Κορυτσάς και το Σχολείο τους, πέρασαν τα πάνδεινα από τα ΜΜΕ της Αλβανίας και την κυβέρνηση της. Ότι τα Ελληνικά Φροντιστήρια στην Κορυτσά και την περιφέρειά της, ακόμη αντιμετωπίζουν προβλήματα οικονομικά. Ότι τα ελληνικά σχολεία της ΕΕΜ, το αλβανικό κράτος τα αφήνει χωρίς βιβλία στην μητρική τους γλώσσα, και ότι αυτά που είναι στην αγορά είναι πανάκριβα. » Σκεφτήκατε τα αλβανόπουλα που τόσα χρόνια τα έχουν όλα στην Ελλάδα και στα Ελληνικά Σχολεία και δεν σκεφτήκατε τα ελληνόπουλα στην Αλβανία που είναι και του ιδίου αίματος και τόσα χρόνια παλεύουν για την θρησκευτική, εθνική, ηθική επιβίωση τους. Το μέλλον γι’ αυτούς είναι τόσο σκοτεινό εδώ στην Αλβανία που εσείς, τα παιδιά σας δεν θα τα αφήνατε ούτε μισή ώρα να το ζήσουν (…) » Δεν σκεφτήκατε να ψάξτε να μάθετε τι ανάγκες έχουν τα αδέρφια σας πρώτα και μετά οι ξένοι οι οποίοι, όπου βρίσκουν τα αδέρφια σας τα διώκουν. Ειδικά στην Κορυτσά όπου δεν μπορούν ακόμη να διδαχθούν ή να μιλήσουν ελεύθερα και χωρίς εμπόδια την μητρική τους γλώσσα και την οποία σε μεγάλο βαθμό έχασαν. » Ευτυχώς που για πολλά χρόνια το πόνο μας απαλύνουν πολλοί άνθρωποι που αγαπούν την Β Ήπειρο και ξέρουν τα προβλήματά μας, συμπονούν μαζί μας και προσφέρουν από το υστέρημα τους για να μείνει ζωντανή η σκλαβωμένη Ελλάδα. » Καλούμε όλους τους φορείς προτού επιτρέψουν την λειτουργία των αλβανικών σχολείων να το σκεφτούν καλά για το τι πρόκειται να επακολουθήσει. Να σκεφτούν πρώτα εμάς που είμαστε τα αδέρφια τους και ύστερα κάθε ξένο που φιλοξενούν και επιδιώκει να διώξει το νοικοκύρη και να πάρει το σπίτι. Με σεβασμό ένας Έλληνας δάσκαλος από την Κορυτσά». Με την σειρά μου, οφείλω να υπενθυμίσω, αυτό που κάποιοι ίσως το αγνοούν, ή θέλουν να το αγνοούν. Ότι οι Έλληνες της Αλβανίας, δεν είναι μειονότητα στη χώρα, αλλ’ αποτελούν Κοινότητα, και έχουν δικαιώματα βάσει συνθηκών, τα οποία καταπατώνται απροκάλυπτα. Έχει αυξημένη υποχρέωση, επομένως, η Ελλάδα να τους προστατεύσει. Το θέμα, προφανώς, είναι πολύ σοβαρότερο από το αν θα εγκρίνει ο κ. Γ. Παπανδρέου την «Ελιά», ή αν το «ποτάμι» θα γίνει ρυάκι. Ας κατανοήσουμε ποιο είναι το πραγματικό συμφέρον του ελληνισμού. Ο Μακεδών